Aantal jaar terug kwam QING in gesprek met initiatiefnemer Henk Maas. Vol enthousiasme vertelde hij over zijn ideeën met The Chocolate Factory. Voor QING was het een eenvoudige beslissing om hieraan mee te werken. Inmiddels is het project opgestart en zijn we bezig met de pre engineering van een hagelslaglijn die in TCF komt te staan. Met deze lijn gaan we jongeren enthousiasmeren over technologie en foodproductie.
The Chocolate Factory is in gesprek gegaan met Bram de Vrught, Managing Director van QING over de samenwerking. Lees hier onder het interview door Ruud van Esch.
Hightech ingenieursbureau QING is een van de bedrijven die onderdeel uitmaakt van onze hybride leeromgeving. Een perfecte partner, want QING helpt bedrijven uit de voedingsindustrie omgaan met uitdagingen zoals digitalisering en verduurzaming. Jong talent is daarbij hard nodig. Managing Director Bram de Vrught legt uit waarom QING koos voor een samenwerking met The Chocolate Factory.
“Je kiest bij een opleiding voor de technologie, zonder dat je weet wat je ermee gaat doen. De nieuwe generatie wil weten waar ze aan bijdragen. In de voedingsmiddelenindustrie kunnen ze een verschil maken. Jongeren zijn steeds bewuster bezig met wat ze eten. Steeds meer plantaardig. Is het gezond? Past het bij mijn levensstijl? In de food industrie kun je daaraan bijdragen.”
“Er komen steeds sneller steeds meer mensen bij, waardoor de food-industrie blijft groeien. Bovendien zijn er allerlei ontwikkelingen: de vleesindustrie staat onder druk, de vraag naar plantaardig voedsel stijgt, er is een CO2 crisis, een energie crisis en logistiek speelt een rol. Het begint al bij het moment dat de zaadjes in de grond gaan. Wij innoveren ons naar oplossingen toe met technologie. Dat biedt veel kansen voor jong talent. Voedsel produceren is core business maar bedrijven moeten ook met digitale technieken gaan werken. Door samenwerken met ons en door nieuwe mensen aan te nemen kunnen ze mee in die ontwikkeling. De voedselindustrie moet nog hightech worden.”
“Alles wat plaatsvindt in The Chocolate Factory raakt aan onze activiteiten: food, tech, digitalisering, leuke dingen doen. Voor ons was het een no-brainer om hieraan mee te werken. We zien het als een kans om awareness te creëren bij jongeren. Mensen weten niet hoe voedsel wordt geproduceerd en denken niet na waar die duizenden artikelen in een supermarkt vandaan komen. Terwijl ze allemaal een eigen supply chain hebben. Enerzijds kunnen we in de hybride leeromgeving laten zien hoe leuk techniek is terwijl het ook een prachtige manier is om ons bedrijf zichtbaar te maken voor jong talent.”
“De mbo doelgroep heeft een heel goed probleemoplossend vermogen. Omdat ze in de praktijk werken, zijn ze gewend om problemen op te lossen. Hbo’ers gaan wat dieper op de materie in maar hebben wat minder praktische kennis. In de samenwerking met The Chocolate Factory willen we echt de techniek laten zien, niet alleen maar technologie. Software is nodig om iets mechanisch te laten bewegen. Als je alleen maar op software ingaat, mis je de link met wat je aan het maken bent.
“Consumenten willen continu nieuwe producten. Dat moet ook allemaal geproduceerd kunnen worden, met strenge eisen aan kwaliteit en hygiëne. Een bedrijf kan niet zomaar productielijnen neerzetten. Nieuwe hardware moet flexibel kunnen zijn. Voorheen was een machine geschikt voor één type product, terwijl je een robot telkens nieuwe dingen kunt leren. Software en hardware op elkaar afstemmen. De combinatie van mechanische techniek met digitale technologieën, dat maakt ons vak interessant.”
Studenten werken in The Chocolate Factory aan schoolopdrachten, waarbij ze deels gebruikmaken van apparatuur uit het attractiegedeelte. “Data analyse is belangrijk. Hoe kunnen we een proces efficiënt maken? Hoe kunnen we een robot iets zo efficiënt mogelijk laten doen? Dat doen we door eerst een digital twin te maken, een virtueel prototype. Daarna brengen we die tot leven in de echte wereld.
Studenten krijgen opdrachten om mechanische en digitale techniek te combineren, om verbeteringen door te voeren en om onderhoud te plegen. In ons Development Lab in Arnhem kunnen studenten ook aan projecten werken. Daar zijn we nu bezig met de pre-engingeering voor de hagelslaglijn van The Chocolate Factory, samen met Actemium. Een drietal robots gaat een aantal handelingen verrichten, met echte sensoren en echte transportbanden. De combinatie van techniekpartners en het attractiegedeelte maakt The Chocolate Factory voor alle doelgroepen interessant.
Heb je vragen of wil je meer weten over het project? Neem dan contact met ons op, we vertellen je graag meer.